De eerste dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Kroon - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Kroon - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

19 Juli 2012 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Hier mijn eerste verslag vanuit Paramaribo.

Maandag
Maandagochtend ben ik te vroeg opgestaan om samen met m'n ouders naar schiphol te gaan. M'n koffer was snel ingeleverd en had me van te voren ook al laten inchecken. Rond 9 uur ben ik door de paspoortcontrole gegaan. M'n gate was nog zo'n drie minuten lopen en nadat ik het gezien had al die winkeltjes ben ik bij de gate gaan zitten. Na een half uur vertraging konden we het vliegtuig in. Het leuke was dat er natuurlijk bijna alleen maar Nederlands sprekende mensen inzaten dus heb me prima vermaakt. Aangekomen in Suriname kreeg ik de eerste plenbui. Gelukkig was ik op tijd binnen waar ik moest wachten bij de paspoortcontrole. Daar doorheen en toen nog een driekwartier wachten op m'n koffers. Eindelijk klaar en toen zag ik Ilse en Eric al staan. Buiten daar ook m'n eerste gier gezien. Altijd leuk. Daar ga ik er nog veel meer van zien. Na een lange rit gingen we eerst langs bij een toekomstige huisgenoot Tomas. Hierbij heb ik ook een universiteit gezien van Paramaribo. Daarna zijn we eten gaan halen. Ilse en ik dachten even rustig te kunnen bijkletsen kwam er een Surinamer aan die bij ons wilde komen zitten. Wij hadden zoiets van rot op, we hebben elkaar al zo lang niet gezien, maarjah die Surinamers zijn volhouders. Beetje jammer af en toe. Thuisgekomen in het huis zijn we gaan eten en heb ik m'n kamer volgestouwd met m'n koffer en andere zooi. Na een avondje biertjes te hebben gedronken dacht ik van ik kan mooi uitslapen morgen want ben al bijna 24 uur wakker. jammer genoeg werd ik om kwart over 7 wakker en heb de volgende dag ook niet meer geslapen.

Dinsdag
Dinsdag was m'n eerste relaxdagje. Na te kort te hebben geslapen en te hebben ontbeten met Ilse en Eric zijn zij aan het werk gegaan en heb ik m'n koffer en alles uitgepakt. Maarjah dan is het ineens 10 uur en moet je de dag nog volmaken. Gelukkig zijn er meer huisgenoten dus heb daar nog een tijd mee gesproken. Ik wou eigenlijk wel naar de winkel maar vond het een beetje eng om alleen te gaan dus is Gemma (huisgenootje) met me meegegaan. Gelijk maar even gepint en wat winkeltjes gezien. Wat hebben ze veel Nederlands eten zeg jeetje dat had ik niet verwacht. Het was wel apart op zich om te gaan lopen, ben nog niet helemaal gewend dat de mensen links rijden. Gelukkig wen je daar snel aan. Rond 4 uur kwam Eric weer thuis van z'n werk en ilse rond kwart voor 5 en toen hebben we nog een gerelaxed. Rond 7 uur zijn we naar de waterkant te gegaan om een hapje te gaan eten. Hierbij hadden we een mooi uitzicht op de enorme hoge brug. Na het eten en wat drankjes hebben gedronken kwamen er ineens allemaal kakkerlakken aangespoeld. Dat is wel apart. Jammer genoeg vliegen ze ook maar ze hebben niet op me gezeten gelukkig. Ook wel leuk om te zien zijn de muizen en de ratten die daar rond lopen. Rond een uurtje of 12 zijn we weer richting huisgegaan met de taxi. Toen gelijk gaan slapen want het zou een drukke dag gaan worden. Ik ging namelijk meehelpen in de dierentuin.

Woensdag
Rond kwart voor 7 ging m'n wekker om me te kunnen klaarmaken voor m'n dagje werken in de dierentuin. Omdat er geen leenfietsen of fietsen te huur zijn wat wel stond aangegeven op de site heb ik Ilse's fiets geleend. Na ongeveer een kwartier fietsen kwamen we aan in de dierentuin. Daar kwamen we erachter dat er 1 dierverzorger ziek was waardoor we 2 afdelingen moesten doen. In eerste instantie hebben we wat voer klaargemaakt voor de Struisvogels en die gegeven. Er was nog geen vlees voor de roofdieren dus zijn we eerst gaan schoonmaken bij een aantal katachtigen. Daarvan was een ocelot het leukste. Gelijk wanneer Eric de deur open deed kwam die op me afrennen om me in m'n knieholtes zacht (af en toe iets harder) te bijten. Katten zijn leuk vind ik ook, alleen deze kat is iets groter dan m'n katten thuis dus dit voelde ik wel een beetje. Maar gelukkig hebben ze een nekvel dus hij hing in m'n broekspijp en hup nekvel om hem weg te gooien, Echt een leuk dier. Bij de verblijven van een aantal katachtigen zit ook 1 van m'n favoriete dieren namelijk de Harpij arend. Wat een dier is dat zeg jeetje. Heb er in ieder geval veel foto's van gemaakt. Hopen dat ik hem ook in het wild zie alleen is die kans klein. Na alles wat er schoon te maken was te hebben gedaan bij die dieren zijn we verder gegaan met voeren. Ik heb de landschilpadden nog gevoerd en hun waterbak verschoond. Gelukkig hadden we al wel vis zodat we de Reuzenotter, een wat kleinere otter en nog een dier wat vis nodig heeft (ben even z'n naam kwijt) konden voeren. Later zijn we de slingerapen waarbij ik ook wilde Doodshoofdaapjes zag gaan voeren. Deze dieren zijn niet tam maar toch kon je ze door de tralies heen aanraken. Daarna zijn we de miereneters gaan voeren. Wat een leuke dieren zijn dat (ook al zijn ze best gevaarlijk). Er zitten 2 miereneters in het verblijf die nu apart zijn gezet. Het jammere was dat de 1 geen water had en de ander wel. Hoelang die miereneter geen water had is niet bekend. Eerst hebben we beide dieren een bak met soort van pap gegeven en daarna zijn we weer verder gegaan met andere dierenverblijven schoonmaken. De miereneter die geen water heeft moest nog wel water hebben. Een klein probleempje, er is geen deur naar het buitenverblijf toe, dus moest Eric over het hek heen. Ik dacht die dieren zijn best aardig dus zei misschien kun je er wel bij in. Dat was niet het beste idee. Ik stond er gelukkig buiten maar Eric was blij met z'n bezem. Het dier ging rechtovereind staan om met z'n klauwen Eric proberen te raken. Gelukkig kon Eric op het hek klimmen zodat er gelukkig niks is gebeurd. Maar dat duurde wel even. Gelukkig werd de miereneter afgeleid door de waterslang waardoor Eric kon vluchten. Het was best leip dus, maar niks gebeurd met hem. Toen was het etenstijd. In de dierentuin heb je geen koffiepauze dus je werkt van 8 tot half 1 fulltime en dan heb je een uur pauze. Best lang dus. Na driekwartier pauze te hebben genomen zijn we een vijvertje gaan schoonmaken van de Mariboe (weet het niet zeker, maar was een grote vogel die alleen in z'n verblijf zit) Deze vijver kun je best alleen schoonmaken alleen moet er altijd iemand bij zijn omdat het dier ook kan aanvallen. Dus stond ik met een hark klaar om wanneer die te dichtbij zou komen tegen te houden. Daarbij moest ik Eric helpen door water over het schoongemaakte deel te sproeien. Het is in ieder geval gelukt en de vogel heeft niet aangevallen. Gelukkig was er eindelijk vlees gehaald. Eerst de kleine katachtigen en de Harpij vlees gevoerd. Toen kwam er een plensbui aan dus we zijn even gebleven daar om niet zeiknat te worden. Nadat deze dieren waren gevoerd ben ik op de foto geweest met de leuke ocelot. Daarna zijn we de jaquars gaan voeren. Toen dat klaar was kwamen we Ilse en Rick (collega) tegen. Zij moesten foto's en filmpjes maken van de dieren in de dierentuin omdat ze daar gaan filmen voor een serie. Ook wouden zij erbij zijn toen de tijgers voer kregen. De tijgers in de dierentuin zien er niet goed uit. Ze zijn veel te mager. Dit komt doordat er niet genoeg vlees voor ze is. Het verblijf is ook echt slecht. Gelukkig zitten er ook dieren waarvan hun verblijf echt goed is waar Nederland nog iets van kan leren. In Suriname lopen ze ongeveer 15 jaar achter maarjah het is een derdewereld land. Alle dieren die in de dierentuin zitten zijn dieren die zijn ingenomen bij particulieren door natuurbeheer. Het is dus jammer dat er eigenlijk te weinig geld is om ook echt goed voor de dieren te kunnen zorgen. Daarom konden we er alleen goed voor zorgen dat de verblijven schoon zijn en het voer dat er was gewoon gevoerd kan worden. Omdat het regende toen we klaar waren hebben we nog even gezeten bij het restaurant. Rond half 6 zijn we gaan fietsen en hebben we nog ff boodschappen gedaan. Daarna met z'n vieren gegeten en vroeg naar bed gegaan (uurtje of 11)

Donderdag
Donderdag al vroeg wakker, toen Ilse ongeveeer naar haar werk ging maar toch nog even geprobeerd om verder te slapen wat eigenlijk niet te doen is. Het is mooi weer hier nu met strakblauwe lucht en ook warm. Vandaag niet zoveel doen, nog even wennen aan alles. Vanavond stappen en dan morgen ook nog even een relaxdag. Vanaf zaterdag zijn Ilse en Eric twee weken vrij. Zaterdag gaan we naar Frans Guinea en volgende week hebben we ook nog een aantal tochten op de planning staan. Het word dus een drukke week. Lekker in hangmatjes slapen, kijken of dat te doen is maarjah ga het meemaken.

Het volgende verhaal komt waarschijnlijk maandag of dinsdag nadat we terug zijn van m'n eerste tocht.

xXxXx Suzanne

  • 19 Juli 2012 - 14:30

    Elroy:

    nou succes. met je tripjes :)

    je gaat genoeg mee maken geloof dat maar van mijn :)

    doe ze daar allemaal maar de groeten ilse eric thomas :)

    lekker he de regen van suriname.

    al leuke surinaamse jongens gevonden :P

  • 19 Juli 2012 - 14:42

    Marleen:

    Meid, veel plezier daar!

  • 19 Juli 2012 - 16:19

    Malou:

    Donderdag stapavond hou je er in he. Ook daar ;-) Leuk om allemaal te lezen!

    Groetjes, Malou

  • 19 Juli 2012 - 16:21

    Anny En André :

    Hoi Suzanne,
    Ziet er goed uit, we hopen, dat je je goed vermaakt daar. Groeten aan Ilse en Erik en veel plezier.
    Met de poezen gaat het goed en misschien wordt het volgende week mooi weer.

  • 20 Juli 2012 - 12:51

    Elles (Kroon):

    Hee Suus, wat een leuk verhaal en al genoeg meegemaakt! We wachten graag op de volgende ervaringen, have fun!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 10548

Voorgaande reizen:

10 September 2015 - 02 Oktober 2015

23 dagen Costa Rica

16 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Paramaribo

26 April 2010 - 22 Mei 2010

Borneo

04 Februari 2008 - 14 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: