Voltz gebergte, dolfijnen spotten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Kroon - WaarBenJij.nu Voltz gebergte, dolfijnen spotten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Kroon - WaarBenJij.nu

Voltz gebergte, dolfijnen spotten

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

31 Juli 2012 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal hier ben ik weer. Na een week dacht ik toch maar weer een reisverhaal te gaan plaatsen. Ben een paar dagen in het binnenland geweest. Dus hier gaat het verhaal zo goed als over.

Woensdag
Om 5 uur in de ochtend werden we opgehaald door een taxi waarna we naar onze gids Dion werden gebracht. Hij was nog bezig met inladen dus moesten we even wachten. Het was in eerste instantie de bedoeling dat we met vier mensen zouden zijn alleen had diegene afgezegd. Dus hadden we een soort van prive gids, relax. Het was ongeveer 6 uur rijden naar witagron. Dit was het plaatsje waar we op de boot gingen. In die 6 uur zijn we een aantal keren gestopt om dieren te spotten. Hierbij hebben we een aantal toekans, roofvogels, gieren, papegaaien en kleine vogeltjes gezien. Verder zagen we nog een TU op de weg lopen. Verder ook nog andere dieren gezien zoals de Surinaamse haas. Na die 6 uur kwamen we dus aan bij dat plaatsje. Daar hebben we nog ongeveer 3 uur gewacht totdat we gingen varen. In die tijd hebben we wat gelopen en lekker skibo gespeeld (kaartspelletje). Toen was het tijd om de boot in te laden. Na het inladen zijn we begonnen met een reis op de boot van ongeveer 3 uur. Het eerste uur nog wat apen gespot zoals de Brulaap en nog wat vogels maar na een uur begon het te regenen. Tot aan het huisje waar we gingen slapen heeft het geregend. Toen we aankwamen zagen we doodshoofdaapjes in de boom zitten. Daar hebben we foto's van proberen te maken maar na een tijdje fel licht op de aapjes hebben geschenen zijn ze er toch maar vandoor gegaan. Wel logisch want ze proberen gewoon te slapen natuurlijk. Daarna werd er voor ons gekookt en zijn we gaan eten. Het was al best laat dus hebben we de hangmatten opgehangen en zijn aardig vroeg gaan slapen.

Donderdag
De volgende ochtend hebben we onze tas ingepakt en zijn we eerst naar de Raleigh vallen gegaan, dit was niet enorm ofzo maar zag er wel leuk uit. Daarna zijn we een klein stukje doorgevaren en uitgestapt om de toch te maken naar het Voltz gebergte. Bij de Voltz gebergte staat een huisje. Daar zijn we naar toe gelopen. Dit was een tocht van ongeveer 3 uur. Voor mij was het best zwaar, ben het natuurlijk totaal niet gewend maarjah even doorbijten. Onderweg hebben we nog wat vogels gezien en Spider monkeys. Deze apen zijn echt leuk. De gids kon allemaal geluiden maken van vogels maar ook van apen. En deze apen gingen met takken gooien en poepten naar ons toe. Echt grappig om te zien. Ilse heeft een mooie foto kunnen maken. Zie ook foto's op Ilse en Eric hun site. Na die drie uur kwamen we bij het huisje aan. Toen hebben we even een anderhalf uur gerelaxed en zijn we rond 5 uur de berg op gegaan. Na ongeveer 1 en een half uur waren we boven. Best zwaar maar kunnen we hebben. Daar hebben we ongeveer anderhalf uur opgezeten. Lekker relaxen. Ook mooie vogels gezien zoals Ara's die onder ons vlogen. Daarbij kun je de kleuren van de vogels goed zien. Ook hebben we wat leuke springfoto's gemaakt. Na een tijdje zijn we weer naar beneden gegaan. Het was best steil allemaal maar we hebben overleefd. Beneden had de bootsman al voor ons gekookt dus zijn we lekker gaan eten. Na het eten zijn we op een rotsen gaan liggen onderaan de berg. Dit lag echt lekker en zo konden we lekker sterren kijken. Borgoe erbij en relaxen. Als we een goeie slaapzak bij ons hadden gehad hadden we of op de berg of daar kunnen gaan slapen. Maarjah met een lakenzak werd dat iets minder. Nadat zijn we weer teruggegaan en hebben we de hangmatten opgehangen. Toen lekker gaan slapen.

Vrijdag
We werden rond 8 uur wakker en toen bleek dat de gids apen had gehoord en gezien. Ilse en Eric hadden gezegd gewoon eigenlijk voor de grap van die dieren zijn echt lelijk en al dat gedoe dus daarom had hij ons niet wakker gemaakt wat we dus echt jammer vonden. Toen zijn we gaan ontbijten en ons klaargemaakt voor een tripje door de jungle om rotshaantjes te spotten. De gids had gezegd dat we die voor 100% zouden zien. Dus wij daar aangekomen, 2 uur gewacht en geen rotshaantje gezien. Dit was wel jammer maarjah niks aan te doen. Op de terugweg kwamen we nog een slang tegen. Een koraalslang. Deze heb ik nog vastgehouden en daar zijn ook weer foto's van. Echt een leuk dier. Deze slangen leven onder de grond dus was wel leuk dat we die tegen zijn gekomen. Ook kwam ik onderweg een vlinder tegen. Deze vlinder zat heel rustig op een blaadje, echt leuk om te zien. Omdat Eric en Ilse al verder waren gelopen heeft de gids dit diertje meegenomen op het blaadje.
Weer bij het huisje aangekomen heb ik een mooie foto kunnen maken van de vlinder echt grappig dat het dier gewoon bleef zitten. Daarna zijn we onze spullen gaan inpakken hebben we nog wat gegeten en zijn de tocht weer terug naar het eerste huisje gaan doen. Deze keer ging het me beter af dan de heenweg. Het zware aan de tocht waren al die boomstammen waar we overheen moesten stappen voor de rest ging het wel goed. Vlakbij hetgeen waar we de boot op moesten om naar het huisje toe te gaan was nog een waterval waar we lekker konden gaan zwemmen. Dit met kleren aan gedaan. Echt lekker. Ik zweette me kapot net zoals Ilse en Eric dus dan is het lekker om ff te relaxen in het koude water. Na een kwartiertje er weer uit en met de boot terug naar het huisje. Daar aangekomen alles uitladen en is er begonnen met koken. Lekker gegeten en toen is er een kampvuur buiten gemaakt. Ilse en Eric zijn met de bootman nog bier gaan halen vlakbij de raleigh vallen. Dus lekker biertje gedronken, marshmallows gemaakt en lekker gezeten daar. Het was eigenlijk de bedoeling wanneer het droog zou worden, dus toen we lekker bij het vuur zaten begon het te regenen om nog slangen te gaan spotten. Omdat we moesten wachten hebben Ilse Eric en ik nog skibo gespeeld. Was leuk, had wel veel jeuk van alle stomme kleine insecten daar. Toen was het eindelijk droog dus wij vragen aan de gids (was niet wakker te krijgen) toen maar aan Rastaman (bootman) of we nog konden gaan varen. Jammer genoeg was de maan te fel waardoor het te licht was dus is dat niet doorgegaan. Rond 12 uur zijn we gaan slapen.

Zaterdag
Rond kwart voor 6 ging de wekker en zijn we eruit gegaan. Toen alles ingepakt en de boot opgegaan om te gaan varen naar het dorpje waar we waren opgestapt. Onderweg nog wat vogels en andere dieren gezien. Daarbij zijn we ook nog gestopt bij een eilandje. Dit was een mooi eilandje waar de gids ons ontbijt heeft gemaakt, lekker een eitje met van alles er doorheen. Echt mooi uitzicht dus lekker gezeten. Bij het dorpje aangekomen zagen we kinderen op de brug staan. We zaten echt zo van hé gaan die springen en jahoor ze sprongen. Toen dachten Ilse en Eric dit willen we ook. Dus hup bikini aan en gaan met die banaan. Ik dacht van jah kan het doen maar m'n oor zit al een tijd dicht dus dacht beter van niet dus heb de foto's gemaakt. Best moeilijk om dat te doen. Maar het is gelukt, de ene beter dan de ander maarjah hoort erbij. Na een tijdje zijn we gaan rijden. Na ongeveer 3 uur zijn we naar een kreekje gegaan. Onderweg daarheen, want we moesten een stukje op een heel smal paadje rijden sprong de gids ineens op de rem en sprong uit de auto. Wij dachten hij heeft een slang gevonden maar hij kwam aanzetten met een roodwangschildpad en een slangenhalsschildpad. Echt leuk om die dieren te zien. Na een aantal foto's zijn we weer doorgereden. Aangekomen bij het kreekje zijn we gaan zwemmen. Er stond een flinke stroming dus was leuk om mee te gaan daarmee. Jammer genoeg zaten er best wat muggen dus ben er in een rap tempo uitgegaan en heb lange kleren aangetrokken om maar niet gestoken te worden. Muggenspul gesmeerd als een dolle. Daar kwam Ilse erachter dat ik al 15 bulten had zitten op m'n kont. Ik dacht van jah het kriebeld ook als een dolle dus vind het niet heel gek. Na een tijdje gingen we eten en hebben we nog gewacht op de Cowbird. Deze vogels doet het geluid van een koe na. Wel leuik om te horen. Ilse en ik hadden geen zin om nog eens 2 uur te wachten op het vogeltje dus toen zijn we er weer vandoor gegaan. Onderweg toen we aan het rijden waren vroeg de gids aan Ilse of ze erbovenop wou gaan zitten, dus op de auto. Ilse jahoor en ging erbovenop. Daarna Eric ook en toen ging ik op het raam zitten. Daarbij reden we ongeveer 40 km per uur. Ineens zagen we wat lopen op de weg dus wij stoppen en gelijk kijken was het een mooie vogelspin. Daar foto's van gemaakt en ook nog foto's gemaakt van het zitten op de auto en toen zijn we weer verder gegaan. Toen heb ik een tijd met Eric bovenop de auto gezeten, was echt leuk. Toen zijn weer gestopt en is Ilse erbij gekomen. Ilse en ik hebben echt lang op de auto gezeten. Ons haar was helemaal rood van het stof, echt leuk. Onderweg nog bij een dorp gestopt om drank en sigaretten te kopen en we bleven gewoon erbovenop zitten. Toen we vlakbij Zanderij waren (vliegveld) zijn we ervanaf gegaan en weer in de auto gaan zitten. Toen zijn we een stuk doorgereden waarbij we stopten bij de broer en de zus van de gids. 1 van de banden was flink aan het slijten en we reden zo ongeveer op het metaal dus moest de band verwisseld worden. Zijn zus woont in Amsterdam en is voor een aantal weken in Suriname. Zijn broer woont op de boerderij waar we dus ook aankwamen en werkt maar melkt de koeien ook elke dag. Dat doet die met de hand. Ze hebben 3 koeien en nog wat kalfjes. Wij konden kijken hoe hij dat deed, was leuk om te zien. Na nog een tijdje te hebben gekletst met die zus en kinderen daar zijn we weer verder gereden. Terug naar Paramaribo. Daar aangekomen bij zijn huis hebben we onze spullen uitgeladen en zijn we met de taxi naar huis gebracht.

Zaterdagavond
Omdat Tomas maandag wegging had hij een soort van afscheidsfeestje op zaterdagavond. Rond 10 uur kwamen we thuis van de trip dus hup douchen en even relaxen waarbij Ilse bij mij 68 bulten had geteld op m'n kont (heel rot) hup omgekleed en naar het centrum toe. Daar zijn we eerst gaan poolen, ging best goed en toen doorgegaan naar een discotheek (Zazazu) weet niet precies hoe je het schrijft maar mensen die in Paramaribo zijn geweest snappen wat ik bedoel. Daar flink gefeest, was echt gezellig, zelfs nog met m'n aangeschoten kop alleen op het podium gestaan haha. Rond half 6 in de ochtend zijn we er weer uit gegaan. Toen zijn we nog langs een hoerentent gegaan maar jammer genoeg werd er entree gevraagd. Altijd leuk om te kijken hoe dat eruit ziet. Toen dachten we na het stappen moet gegeten worden alleen is er niks open qua eettentjes in Paramaribo, echt slecht. Dus zijn we naar huis gegaan. Daar aangekomen gaan slapen rond 6 uur half 7.

Zondag
Zondag was ik vroeg wakker omdat ze rond 8 uur het gras gingen maaien wat voor het huis ligt. Heel irritant, daarna toch weer doorgeslapen tot ongeveer kwart over 12 en heb toen even in de woonkamer gezeten. Daarna was ik toch nog moe dus ben weer gaan slapen. Rond kwart voor 4 kwam ik m'n bed uit, best laat dus. Had het even nodig. Een collega van Ilse was er dus we hebben lekker skibo gespeeld. Nog even gerelaxed en toen ging Tomas garnalen klaarmaken. Omdat hij vaak op de boot zat voor z'n onderzoek naar garnalen kon hij vaak deze dieren meenemen. Dus na een garnaal te hebben geproefd (was niet zo'n groot succes voor mij, niet heel vies maar ook niet enorm lekker) omgekleed en uit eten gegaan. Dit was een Indische tent. Ik ben zelf niet echt van pittig eten dus heb ook gewoon iets Nederlands gegeten. Jah zo ben ik dan ook wel weer. Rond half 11 hadden we eindelijk gegeten en zijn we naar huis toe gegaan. Daar kwamen we nog een huisgenootje tegen die rond kwart voor 3 's nacht werd opgehaald om ook terug te vliegen. Even gedag gezegd en toen gaan slapen.

Maandag
Maandagochtend rond half 8 opgestaan omdat Tomas ging vertrekken. Hem uitgezwaaid en nog even doorgeslapen. Daarna zijn we rond half 12 naar de stad gegaan om te kijken voor de dolfijnentrip. Dit koste allemaal best veel dus zijn we gewoon een bootman gaan vragen. We konden voor 300 Sld op een boot. Het maakt dan niet uit of je met 20 personen bent of met 2. Gelukkig gingen er nog 2 collega's mee van Ilse waardoor we met 5 personen waren. Het was gezellig op de boot en we hebben lekker gevaren. Na een tijdje gingen we een plantage op met 6000 koeien, geiten en schapen. Het was enorm warm omdat we al om 2 uur zijn weggegaan. Dus wij lopen en er was nog een gids die ons dingen kon vertellen maar omdat Ilse en Eric het eerder hadden gedaan konden zij ons ook dingen vertellen dus de gids was niet nodig. Wij dachten dat we goed liepen dus kwamen weer terug bij het water, bleek dat we nog verder moesten. Dus weer een stuk terug en toen in de hitte naar een winkeltje gegaan waar we even wat drinken en koekjes hebben gehaald. Na een tijdje kwamen we wel bij de goede sluis aan en zijn we weer doorgevaren. We hebben best een tijdje gevaren toen de bootsman riep dat hij een dolfijn zag. Wij kijken, maar het regende ook dus was best nat op de boot. Geen dolfijn te zien natuurlijk. Wij weer verder varen en toen zag Ilse er 1 en ook de 2 collega's en Eric. Ik had er nog steeds geen 1 gezien, heel rot vond ik dat. Maar gelukkig vaarden we verder en hebben toen best een grote groep gezien. Echt leuk om te zien, wel rot om op de foto te zetten. Ze sprongen niet echt uit het water ofzo. Er was er wel 1 die met een visje aan het spelen was, dat was wel leuk om te zien. Daarna zijn we weer teruggevaren naar Paramaribo. We waren rond half 7 weer terug. Daarna zijn we gaan eten bij het Vat. In dit restaurant komen bijna alleen maar Nederlanders, maar het eten was goed. Daar lekker gezeten en toen weer terug gegaan naar huis. Lekker slapen.

Dinsdag
Rond 9 uur ging de wekker maar was al vroeger wakker dus eerder uitgegaan. Een beetje op de computer gezeten en daarna even gekeken hoe het met m'n bulten ging op m'n kont. Bijna allemaal weg. Waarschijnlijk zijn het geen muggenbulten maar bulten door de warmte en door het zweet. Gelukkig dus bijna allemaal weg. Wat fijn. Het jeukte nameljik als een gek. Daarna zijn we naar de stad gegaan. Daar hebben Ilse en ik gewinkeld en wat dingetjes gekocht. Eric ging Brownsberg betalen want daar gaan we vrijdag naar toe. Even wat leuke kerkjes en een moskee gezien en toen in de regen weer terug naar huis. Daarna ben ik op de computer gegaan om dit verhaal te gaan schrijven. Vanavond naar Lisanne en Rik om te gaan eten. Gezellig.

Waarschijnlijk komt of maandag of dinsdag weer een nieuw verhaal van m'n laatste dagen

Groetjes Suzanne

• 31 Juli 2012 - 22:30

Elroy:

haha lekker verhaal weer. je klinkt nog precies het zelfde als in borneo :P

maatr ja je vermaakt je wel zo te horen

zsa zsa zsu is wel wat voor jou he :P en het vat is ook meer voor jou dan garnalen of indische tent haha

• 31 Juli 2012 - 22:34

Jolanda:

Klinkt goed Suus, en wat een verhaal met al die muggenbulten, haha. Fijn dat je er nu bijna geen last meer van hebt, zal een hoop schelen!
    xx

• 31 Juli 2012 - 22:48

Suus Op Wereldreis:

goed verhaal suus, je kunt wel schrijfster worden. Zo te horen , lezen, gaat alles goed op een paar bulten na. maar ook dat gaat over blijkt. geniet er maar van. groetjes papa

• 01 Augustus 2012 - 12:58

Anny:

Wat een verhaal Suzanne. We lezen wel, dat je je niet verveelt en genoeg in beweging bent..En die muggenbulten kun je toch wel hebben?
    En je hebt zo dus al heel wat beleefd. Geniet er de laatste week nog maar van.

xx mama