Stappen en Frans Guiana - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Kroon - WaarBenJij.nu Stappen en Frans Guiana - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Kroon - WaarBenJij.nu

Stappen en Frans Guiana

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

24 Juli 2012 | Suriname, Paramaribo

Hey,

Hier ben ik weer vanuit Suriname.

Zoals jullie gezien hebben in m'n vorige verhaal ben ik donderdagavond wezen stappen in Paramaribo. Rond een uurtje of negen ben ik samen met Tomas (huisgenootje) en Anthony (collega Tomas) naar een klein kroegje toe gegaan. Daar was het niet zo leuk (er was geen kip) dus zijn we richting het Vat gegaan om daar iemand anders nog op te halen. Toen zijn we met z'n vieren gaan poolen. Niet dat ik daar goed in ben maarjah af en toe ging er toch een bal in.
Rond een uurtje of 12 zijn we richting Havana gegaan. Daar zouden Ilse en misschien Eric ook heen gaan rond een uurtje of 1. Na een uur salsa hebben geluisterd kwam er eindelijk normale muziek. Ik dacht waar blijven Ilse en Eric toch. Toen Ilse smste dat het hem niet meer werd omdat (zoals heel vaak die week) de stroom er weer eens af was, en jah dan zie je niks dus kun je je ook niet optutten. Heel jammer. Toch heb ik een leuke avond gehad met Tomas en die andere jongens. Was rond een uurtje of half 5 thuis valt mee.

Vrijdag
Vrijdag was m'n uitslaapdag tot een uurtje of 12. Heel relax. Voor de rest weinig gedaan. 's Avonds zijn we eerst ergens bij een watertje gaan zitten en zijn we daarna naar een Homobar gegaan. Vrienden van Ilse gingen daar ook heen dus hebben we een gezellige avond gehad. Rond een uurtje of 4 lag ik in bed.

Zaterdag
Rond kwart over 6 ging de wekker, vandaag hop naar Frans Guana. Heel leuk. Na nog even gepind te hebben in de stad proberen de bus te pakken waarbij je voor maar ongeveer 2,50 euro 4 uur lang kunt reizen. Jammer genoeg waren we te laat, dus hebben we een taxi genomen. Deze taxi is dan wel gedeeld dus we zaten er alsnog met 9 mensen in. Onderweg stopte de auto een keer omdat 1 wiel niet goed klonk. Toen hebben ze even gekeken en zijn we weer verder gegaan. Ineens maakte we een paar rare bochten op een rechte weg. Wij stoppen en toen bleek dat het wiel eraf lag. Een bijna dood ervaring dus. We hadden geluk dat de chauffeur ons op de weg kon houden. Na een kwartier in de brandende hitte te hebben gestaan zijn we weer verder gegaan. Rond 2 uur waren we in Frans Guana met een bootje dat ongeveer 10 minuten duurde. De reis met de auto was dus langer. Toen kwam het volgende, we wilden gaan liften naar in eerste instantie Mana. We hebben het geprobeerd op verschillende plekken maar jammer genoeg stopten ze niet. Toen zijn we verder gelopen naar een tankstation en het daar geprobeerd in de stromende regen. Gelukkig kwamen we daar iemand tegen die Nederlands sprak (heel fijn want we zijn allen niet erg goed in Frans) en die heeft ons geleid naar een taxi. Toen zijn we voor 12,50 euro p.p. naar Lahad toe gereist, onze eindbestemming. Daar aangekomen hebben we eerst de hangmatten opgehangen en onze zwemkleding aangedaan om maar even lekker in de zee te gaan zwemmen. Na het zwemmen zijn we een stuk gaan lopen naar het restaurantje. Daar hebben we lekker gegeten. Toen we terug liepen naar hetgeen waar we sliepen zeiden Franse mensen dat er een Lederrug schildpad eieren aan het leggen was. Dus wij daarheen. Gelukkig was het nog licht dus hebben we mooie foto's kunnen maken. M'n eerste zeeschildpad. Echt vet. Jammer genoeg had ze haar eieren al gelegd maar we hebben haar wel weer de zee in zien gaan. Toen het donkerder werd hebben we nog 2 schildpadden eieren zien leggen. Een hele ervaring, echt mooi om dat te zien, en wat zijn die dieren groot. Foto's komt na de vakantie. Toen was het al best laat en we hadden natuurlijk een lange reis achter de rug dus zijn we gaan slapen. Ik moet zeggen vond het wel spannend of ik normaal in een hangmat kan slapen maar ik moet zeggen ging prima.

Zondag
Zondag hebben we uitgeslapen tot half 10 ongeveer en daarna ontbeten. Op de staanplaats was er geen restaurantje of wat dan ook dus we hadden alles qua ontbijt al meegenomen vanuit Suriname. Daarna zijn we lekker de zee ingegaan. Het is best warm dus de zee is om af te koelen. Jammer genoeg is de zee snikheet dus echt afkoelen is er niet bij maarjah kunnen we hebben. Verder overdag weinig gedaan, vooral gerelaxed. 's Avonds zijn we in hetzelfde restaurant gaan eten. Toen we teruggngen kwamen we onze eerste jonge schildpadjes tegen. Het was zo donker dus we hadden natuurijk licht nodig. Ik had licht maar werd echt gek van de muggen om me heen. Heb nog wel een filmpje gemaakt van zo'n klein schildpadje, echt schattig. Na een tijdje werd ik helemaal gek van de muggen en ben ik terug gegaan naar m'n hangmat. Ilse en Eric zijn nog verder gegaan en hebben nog een stuk of 15 jonge schildpadjes gezien. Jammer dat ik er niet bij was maarjah niks aan te doen. Heb ze in ieder geval gezien en vastgehouden.

Maandag
De wekker ging rond half 9 maar we waren er allen al om kwart voor 8 uit. Spullen inpakken en gaan staan om te gaan liften. Er waren allemaal puppies en andere grote honden, het liefs had ik ze mee naar huis genomen, wat een schatjes. Rond kwart voor 10 stopte er eindelijk een auto voor ons. Het was moeilijk om een auto te krijgen omdat er geen kip reed. Maar het is gelukt. Tot aan Mana konden we meerijden met twee dames. Heel fijn. In Mana hebben we nog een tijdje gestaan. We probeerden mensen te laten stoppen alleen wezen zij steeds naar de andere kant. Wat bleek daar kwamen de taxi's maarjah dat wilden we niet. Na een tijdje stopte er een man en konden we instappen. Deze man heeft ons gebracht naar het dorpje waar we de oversteek naar Suriname weer konden maken. In Suriname aangekomen moesten we eerst nog 2 uur wachten op de bus. Rond 1 uur kwam die aan en toen heeft Eric de tassen door het raam gegooid want anders is de kans klein dat je een plekje hebt. Na 2 keer gestopt zo ongeveer onderweg kwamen we rond kwart over 6 aan in Paramaribo. Daar zijn we langs de mac gegaan en weer terug gegaan naar onze kamer. Morgen weer even een relaxdagje en dan morgenavond of overmorgenochtend op naar de volgende trip.

Een lang verhaal ik weet het maar laat wel een berichtje achter is leuk namelijk.

xXxXx Suzanne

• 24 Juli 2012 - 03:21

Eric:

Wat heb je toch een geluk met ons he ;) Jonge schildpadjes, grote schildpadjes, autopech....Heerlijk!

• 24 Juli 2012 - 07:00

Broer Peter:

Klinkt allemaal als een topvakantie.. die muggen zijn daar net zo relaxt als in Nederland dus !

• 24 Juli 2012 - 07:18

Elroy:

haha

mooiso dat je je vermaakt. geniet er lekker van. :)

en die schildpadden zijn echt geweldig :)

• 24 Juli 2012 - 08:10

Jolanda:

Klinkt als een relaxte vakantie suus, beetje stappen, slapen en beestjes kijken. Geniet er lekker van! Xx

• 25 Juli 2012 - 14:10

Wendy:

Als ik dit allemaal lees wil ik echt weer terug naar Suriname! Echt cool dat je ook jonge schildpadjes hebt gezien. Nou veel plezier met de volgende trips! En groetjes aan Eric en Ilse! xxxx Wendy